صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سلام، تپه /

فهرست مطالب

سلام، تپه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سلام، تپه \ tappe-ye salām \ ، مکانی در شرق کوه پلنگ‌چال بر سر راه امامزاده داوود. 
این محل از آن رو بدین نام خوانده شده است که آن گروه از زائران امامزاده داوود که از راه فرحزاد به زیارت می‌رفتند، در این محل برای نخستین بار گنبد امامزاده داوود را می‌دیدند و به آن حضرت سلام می‌دادند. 
بهترین راه دسترسی به تپۀ سلام از شمال درۀ فرحزاد میسر است. از شمال این دره تا تپۀ سلام حدود 15 کمـ راه است و با ادامۀ مسیر از آنجا می‌توان به امامزاده داوود رسید. 
راه دیگر رسیدن به تپۀ سلام از ایستگاه هفتم تله‌کابین است. بدین ترتیب که نخست از ایستگاه هفتم تله‌کابین به سمت قلۀ توچال می‌روند و از آنجا مسیر قلۀ شاه‌نشین را در پیش می‌گیرند و در پایین قله با دور زدن آن به بلندیهای مشرف به امامزاده داوود و تپۀ سلام می‌رسند. این راه در زمستانها به‌سبب وجود دره‌های ژرف و برف‌گیر بودن و خطر سقوط بهمن، سخت‌گذر و کم رفت‌وآمد است؛ اما در تابستانها به‌سبب داشتن چشم‌اندازهای زیبا مورد توجه کوهنوردان است. 
در گذشته در مسیر فرحزاد به تپۀ سلام و امامزاده داوود چند قهوه‌خانۀ کوچک وجود داشت و تمامی حاشیۀ رودخانه در اختیار گردشگران بود؛ اما درحال‌حاضر قسمتهای زیادی از حاشیۀ رودخانه و کوهپایه‌های اطراف تا نزدیکی تپۀ سلام به تملک برخی افراد درآمده است. روزهایی که هوا مناسب است، تپۀ سلام و بلندیهای هم‌جوار آن برای استراحتی یک یا دوروزه مناسب است. 

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: